Olika alternativ för 3D-grafik i IRONCAD

Olika alternativ för 3D-grafik i IRONCAD
Emil Rindell

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson

Henrik Andersson

2024-09-09

3
min lästid
Emil Rindell

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson

Henrik Andersson

2024-09-09

5 min read

Har du upplevt att grafikprestandan i 3D-scenen i IRONCAD fungerar perfekt en dag, för att till nästa dag plötsligt bli försämrad? Eller kanske har problem uppstått direkt efter en nyinstallation av programmet? I IRONCAD har du möjligheten att växla mellan tre olika 3D-grafik API:erOpenGL, OpenGL2 och DirectX11.

Att testa att byta mellan dessa kan ibland hjälpa dig att lösa grafikproblem och optimera prestandan, beroende på din hårdvara, drivrutiner och systeminställningar.

Vad är ett 3D-grafik API?

Det som driver 3D-renderingen i 3D CAD-system som IRONCAD är något som kallas för 3D-grafik API (3D Graphics Application Programming Interface) men ibland även förenklat "grafikmotor". Det är en aktiv kod i programmet som tar hand om hur bilder och 3D-modeller ska visas på skärmen genom att kommunicera med ditt grafikkort och det finns i IRONCAD flera API att välja mellan. Beroende på vilket API som används kan prestanda och grafikkvalitet variera.

Med IRONCAD har du främst dessa tre API'n att välja mellan:

  • OpenGL (äldre grafikmotor baserad på en öppen källkod)
  • OpenGL2 (en uppdaterad och mer avancerad version av den ovan)
  • DirectX11 (Windows-specifik och ofta bättre optimerad för moderna grafikkort)

Varför kan grafikprestandan variera?

Det finns flera orsaker till varför grafikprestandan kan påverkas:

  1. Drivrutinsuppdateringar: Ditt grafikkort kan ha fått en automatisk uppdatering som kan påverka hur det samverkar med den aktiva grafikmotorn. Vissa uppdateringar kan förbättra prestandan, medan andra kan orsaka problem.
  2. Windows-uppdateringar: Dessa kan ändra hur grafikhanteringen fungerar, vilket kan påverka hur OpenGL eller DirectX fungerar på din dator.
  3. Nya installationer eller ändrade systeminställningar: Om du har installerat nya program eller ändrat inställningar i ditt system, kan detta påverka hur IRONCAD interagerar med grafikkortet.

Fördelar med att växla mellan olika grafik-API

Att kunna växla mellan de tre OpenGL, OpenGL2 och DirectX11 ger dig flexibilitet att välja det API som fungerar bäst för ditt grafikkort och system. Här är några fördelar:

  • Felsökning av grafikproblem: Om du upplever att grafiken plötsligt börjar fungera sämre, till exempel om 3D-modeller hackar eller laddas långsamt, kan det hjälpa att byta API. Vissa grafikkort kan vara bättre optimerade för DirectX11, medan andra fungerar bäst med OpenGL2.
  • Anpassning till hårdvara: Vissa äldre grafikkort har bättre stöd för OpenGL eller OpenGL2, medan nyare kort oftast presterar bäst med DirectX11. Genom att byta grafikmotor kan du maximera prestandan beroende på vilket grafikkort du har.
  • Lösning efter systemuppdateringar: Om Windows eller dina grafikkortsdrivrutiner uppdateras och du börjar se grafikproblem i IRONCAD, kan växling till en annan grafikmotor snabbt återställa normal prestanda.

Hur växlar jag grafikmotor i IRONCAD?

Stäng alla öppna filer, sedan går du till Options.

Tools Options Rendering

Gå till Rendering och växla inställning.

Stäng IRONCAD och starta sedan och öppna filen igen.

Om du fortsätter att uppleva problem, tveka inte att kontakta vår support för vidare hjälp!

>