Att släcka med Suppress i jämförelse med Hide eller Ghost

Att släcka med Suppress i jämförelse med Hide eller Ghost
Emil Rindell

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson

Henrik Andersson

2025-02-04

3
min lästid
Emil Rindell

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson

Henrik Andersson

2025-02-04

5 min read

Funktionen Suppress är tänkt att användas för dölja objekt i 3D-scenen som inte ska synas och när det ska vara så över en längre tid. Detta påverkar även prestandan positivt då färre objekt avbildas på skärmen och t.o.m. filstorleken minskar.

Trädikon
Ett objekt som är dolt via Suppress har en vit ikon i trädet.

Både Sammanställning och Part har vita ikoner.

Tänk på att det finns fler alternativ till Suppress, se mer info om detta längst ned i artikeln.

Förutom Suppress finns även Hide och Ghost.

Suppress/Unsuppress
Suppress kan aktiveras och avaktiveras via kortkommando [K] på ett markerat objekt (part eller sammanställning). Alternativet finns även via högerklicksmenyn på objektet.

Släck ned objekt med kortkommandot [K].

Unsuppress (multipla objekt)
När fler än ett objekt är markerat (via historieträdet) är alternativet Suppress inaktivt (nedgråat) och det går inte heller att stäng av funktionen Suppress via kortkommando [K]. Man ska då istället använda funktionen Unsuppress, vilket har kortkommandot [Shift] [K].

Unsuppress visas när fler än ett objekt är markerade i historieträdet.

För en sammanställning tillkommer ytterligare tre alternativ;

För att enbart tända upp de parter under en sammanställning som är suppressade används Unsuppress Parts.

Suppress Parts
Släcker samtliga parter under sammanställningen i samtliga nivåer. OBS! Om en undersammanställning endast innehåller en part kommer även sammanställningen att suppressas pga att innehåll saknas.

Unsuppress Parts
Tänder enbart upp de parter som är suppressade i strukturen under sammanställningen. Om det finns enskilda sammanställning som har dolts via Suppress kommer dessa inte att bli synliga igen. OBS! Dessa suppressade sammanställningar och allt deras innehåll är alltså fortsatt dolda i 3D-scenen.

Unsuppress All
Tänder upp samtliga objekt som är suppressade i sammanställningen.

Suppress vs Hide - vad är skillnaden?
Funktionen Suppress är tänkt att användas för objekt som ska döljas mer permanent över tid, medan Hide-funktionen är en mer tillfällig lösning då saker är i vägen och snabbt ska tas bort och sedan lika snabbt tas fram igen.

Dess kortkommandon är olika kombinationer av tangenten mellanslag/blanksteg som väl använda ger dig mer kontroll i 3D-scenen!

Tänk på att Hide är ett snabbare och smidigare alternativ i det vardagliga arbetet!


Konfigurationer använder enbart Suppress
När man jobbar med konfigurationer används Suppress som det permanenta sättet att dölja objekt i en viss konfiguration.

2D-ritningen nyttjar både Suppress och Hide, men på helt olika sätt
Suppress slår även igenom i 2D-ritningen, där objektet försvinner från både vyer och stycklista, medan Hide inte har någon sådan effekt alls på 2D-ritningen.

Med 2D-ritningen kan man dock med funktionen Select Part/Assembly to Project välja ut enskilda objekt som ska avbildas i en ritningsvy. Man kan även använda funktionen Hide för att dölja objekt i 3D-scenen, vilket innebär att 2D-ritningen "aktivt struntar i" de objekt som är dolda via Hide. Det har alltså inget att göra med att objekten inte syns i 3D-scenen, utan att vyerna är instruerade att aktivt inte avbilda dessa objekt.

Med dolda parter i 3D-scenen kan man be 2D-ritningen att "ignorera" alla andra objekt via Select Part/Assembly to Project.

Ghost
Funktionen Ghost är en sorts referensfunktion som innebär att en part eller sammanställning visas genomskinlig (transparent) och går inte längre att klicka på med muspekaren eller att snappa mot med handtag från andra objekt eller med TriBall osv.

Aktivera Ghost genom kortkommandot [G] eller via Tools-fliken. Där finns även alternativ för hantering av de objekt som redan är satta som Ghost.

Med Ghost Selector kan man markera även de objekt som hanteras som en Ghost.

Kontrollen för transparensen för ett objekt satt som Ghost och om det ska gå att snappa mot det styrs via Options, Part (längst ned).

Längst ned under Parts finner du Ghost-inställningarna.

>