Svart/blinkande skärm med HP's dockningsstation?

Svart/blinkande skärm med HP's dockningsstation?
Emil Rindell

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson

Henrik Andersson

2024-10-29

3
min lästid
Emil Rindell

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson

Henrik Andersson

2024-10-29

5 min read

Använder du en bärbar arbetsstation från HP finns ett känt problem kopplat till vissa dockningsstationer (t.ex. USB-C Dock G5) där den externa skärmen ibland svartnar för några sekunder, någon gång per dag eller vecka. Det hela sker väldigt kortvarigt och oregelbundet men kan vara väldigt irriterande.

HP USB-C Dock G2

Vi har testat olika skärmkablar (HDMI och DisplayPort) från olika tillverkare och den enda skillnaden vi har sett är hur ofta detta händer, men inget byte av kabel har löst problemet. Hos oss var DisplayPort sämre, men det är nog ingen regel.

Potentiell lösning

1) Firmware

Se till att ladda ned ett nytt firmware för dockningsstationen. Upplever du detta problem så har du troligtvis den modell som visas på bilden ovan (äldre) eller nedan (nyare). Har du redan den senaste versionen så gå vidare till steg 2.

HP USB-C Dock G2: https://support.hp.com/us-en/drivers/hp-thunderbolt-dock/model/20075224
HP USB-C Dock G5: https://support.hp.com/us-en/drivers/hp-usb-c-dock-g5/model/27767206

För andra dockningsstationer från HP, sök här:

https://support.hp.com/ie-en/drivers/products

HP USB-C Dock G5

2) Uppdateringsfrekvens

Ändra sedan uppdateringsfrekvensen till 60 Hz. Troligtvis står där 59,996 Hz eller liknande och detta verkar vara en anledning till problemet.

Högerklicka i bakgrunden på Skrivbordet och välj Bildskärmsinställningar i botten av menyn.

Längst ned hittar du Avancerade skärmsinställningar.

Längst ned hittar du Uppdateringsintervall för bildskärmsfrekvensen. Ändra till 60 Hz.

Detta verkar nu i stort sett ha löst problemet hos oss. Det är väldigt sällsynt att det händer men det är tyvärr fortfarande inte 100% helt borta. Vi hoppas det hjälper dig!

Läs mer om problemet och ev. andra lösningar på det här diskussionsforumet:
https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Video-Display-and-Touch/HP-USB-C-Dock-G5-Screens-flash-intermittently/td-p/8977786/page/4

>