Rendera realistiska bilder från 3D-modeller i IRONCAD med KeyShot (Del 2 av 2)

Rendera realistiska bilder från 3D-modeller i IRONCAD med KeyShot (Del 2 av 2)
Emil Rindell

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson

Henrik Andersson

2022-07-25

3
min lästid
Emil Rindell

Emil Rindell

Jonas Bryntesson

Jonas Bryntesson

Henrik Andersson

Henrik Andersson

2022-07-25

5 min read

Det här är del 2 av 2 i vår serie om bildrendering med IRONCAD. För del 1 -> Bildrendering med IRONCAD.

Den avancerade renderingsmotorn som finns implementerad i IRONCAD är väldigt bra, men för vissa kan det kännas som en liten tröskel att ta sig över, speciellt om man aldrig har renderat bilder förut och vill ha en realistisk bild så snabbt som möjligt.

För att lösa detta behov så erbjuder vi en tredjepartsmjukvara som heter KeyShot, vilket utvecklas av företaget Luxion och som har funnits på marknaden sedan 2010. Det har genomgått en fantastisk utveckling av funktioner och förbättringar och är idag populärt bland IRONCAD-användare världen över. KeyShot Add-on finns både till IRONCAD och INOVATE, men hur använder man egentligen mjukvaran?

Följ denna guide för att lära dig mer.

Ladda ned och installera KeyShot

Börja med att hitta den version av KeyShot som matchar överens med din installation av IRONCAD eller INOVATE. Det gör du genom att gå till vårt Nedladdningscenter.

Där finns även en installationsmanual som visar hur du installerar KeyShot i steg för steg.

KeyShot går att testa och utvärdera i 15 dagar. När det är installerat så läggs det under Add-Ins fliken:

KeyShot Add-ins ironcad

Under KeyShot Options hittar vi inställningar för hur modellen skall skickas till KeyShot.

Same Material

Link parts with same materials innebär att alla parter i IRONCAD med samma material/färg kommer att vara länkade i KeyShot. Detta kan vara bra att ha markerat om du redan färgsatt din modell i IRONCAD. Både färger och texturer som du har gjort i IRONCAD förs över till KeyShot. Men om du har en modell där alla parter har samma färg så kommer dessa att hanteras som att de är länkade i KeyShot, vilket innebär att när du färgsätter en part i KeyShot kommer alla andra parter med den färgen att ändras OM Link parts with same materials är markerad under inställningarna.

Use Single Keyshot

Use single shell for part rekommenderas att ha markerad då man oftast vill att alla ytor som tillhör en part förblir sammanhängande och inte hanteras som separata ytor.

Model Up KeyShot IRONCAD

Model Up Vector behövs oftast ändras på då Y-axeln är den axeln som används som "upp" i KeyShot's koordinatsystem till skillnad från IRONCAD, där vi använder Z-axeln som "upp" i vårt koordinatsystem.

Denna funktion behövas alltså ändras till Y.

Render in KeyShot IRONCAD

Nästa steg är att börja rendera i KeyShot.

Börja med att öppna upp modellen i IRONCAD. När modellen är öppnad så trycker du på Render in KeyShot för att starta upp KeyShot och påbörja din rendering.

Update KeyShot

Knappen Update KeyShot används om du gör en geometrisk förändring på din modell i IRONCAD, alla inställningar och färger behålls i KeyShot. Du skickar alltså den uppdaterade modellen till en befintlig KeyShot-session.

Introduktion till KeyShot

Filmen ovan lär dig grunderna från att importera geometrier, lägga till material och till slut rendera din modell. Du kommer att märka hur lätt det är att hitta inställningarna i programmet. Filmen täcker även en del om GI (Global Illumination) som vi också lärde oss i vår förra guide (som du hittar här).

Material och texturer

I KeyShot så finns det hundratals olika förinställda material som är förfinade ut i fingerspetsarna. Här har vi b.la. mängder av olika metaller, glas, färger, kameleontlack och mycket mycket mer. Du kan naturligtvis gå in och ändra i var och en av materialen och få precis så som du vill ha det. En annan bra sak att känna till är att du kan ladda ned en mängd andra material, HDR-bilder, bakgrunder och t.om. 3D-modeller skapade av andra KeyShot- användare helt gratis (inloggning krävs).

Cloud Library KeyShot

Genom att klicka på Cloud Library (under Materialutforskaren) så startas ett nytt fönster i KeyShot, här kan du välja vad du vill ladda ned för material, bakgrund etc.

Cloud Library KeyShot IRONCAD

Klicka på det som du vill ladda ned följt av Download

Cloud Library Download KeyShot

Eftersom detta var ett material så laddas den ned och placerar sig under Downloads samt under Materials. Sedan är materialet redo att användas.

Materials KeyShot IRONCAD

Displacement Maps

I vår förra guide om renderingar så beskrev vi hur man kunde använda sig Bumpmappar för att simulera en ojämnhet på en yta. Bumps finns naturligtvis i KeyShot också, dock finns det också någonting som heter Displacement Maps i KeyShot och är något som vi inte har stöd för IRONCAD. Displacement Maps skapar en faktiskt ojämnhet på en yta och kan vara oerhört användbart om man verkligen höja sin rendering till en annan nivå.

Bump vs displacement map keyshot ironcad

UV-Texturer

I KeyShot så går det naturligtvis att lägga dit texturer (bilder på ytor), i verktyg som på ett ungefär fungerar på samma sätt som i IRONCAD som vi tog upp i del 1. Vi vill passa på att slå ett slag för UV-texturer som är ett mer avancerat sätt att texturera på och i vissa fall det enda sättet att texturera på. UV-mapping (texturkoordinater) är en metod för att projicera 2D-bilder på en 3D-modell.

Metoden använder U och V koordinater där U representerar den horisontella axeln medan V representerar den vertikala axeln. UV-koordinaterna hanteras genom ett par nummer som lagras i ett hörn av en mesh. Det är dessa nummer som används för att stretcha en 2D-textur på en 3D-mesh. Kort och gott så används UV-mapping för att kunna styra en textur på en yta lite bättre. Se filmen ovan som beskriver detta.

Måla och rita på din 3D-modell med 3D-paint

En annan väldigt användbar funktion i KeyShot är 3D-paint. Verktyget är en dröm för dem som är van att redigera foton och bilder i bildbehandlingsprogram, funktionen låter dig direkt måla på modellen för att förstärka och förfina slutresultatet. Se filmen ovan för att komma i gång med funktionen.

Kamerainställningar

Att behärska kameran i KeyShot är kritiskt för att kunna få till en så verklighetstrogen rendering som möjligt. Filmen ovan tar dig igenom det viktigaste du behöver veta när det kommer till kamerainställningar.

Renderingsinställningar

Vilka renderingsinställningar skall jag använda? Hur renderar jag ut en bild med en Alpha Mask? Ta en titt på videon ovan för att lära dig de grundläggande renderingsinställningarna för KeyShot.

Vad kostar KeyShot?

KeyShot for IC: 6 900:-

KeyShot PRO for IC: 10 900:-

(moms tillkommer)

Kontakta oss på 08-556 185 40 eller info@solidmakarna.se om du har frågor eller vill lägga en beställning.

För att du skall hitta vilken uppsättning av KeyShot som du skall använda rekommenderar vi att du tittar på detta PDF-dokument (KeyShot for IC motsvarar KeyShot CAD i dokumentet och motsvarande för PRO): KeyShot Comparison

Tutorials

Är du intresserad av att lära dig allt som finns att veta om KeyShot? Dessa gratis videogenomgångar tar dig igenom hela KeyShot:

KeyShot Essentials

>