Emil Rindell
Jonas Bryntesson
Henrik Andersson
2023-03-06
Emil Rindell
Jonas Bryntesson
Henrik Andersson
2023-03-06
I detta blogginlägg kommer vi att beskriva hur du kan anpassa ritningshuvudet i din 2D-ritningsmall för att det ska fungera smidigt med DDM och visa önskad information.
Via CAD Parameter Mapping verktyget i DDM-admin kan du styra vilka attribut som skall visas som standard på b.la. parten i 3D scenen. Det går även att styra vilken riktning värdena ska skrivas, från CAD till DDM eller från DDM till CAD eller i båda riktningarna. Tänk på att de ändringar du har gjort i detta verktyg inte slår igenom förrän man startat om DDM. Längst ned i detta inlägg hittar du listor med några av de standard attributen som finns i DDM.
Om du är ny användare av både IRONCAD och DDM rekommenderar vi att du tittar först på dessa två filmer så du förstår hur ritningsmallarna i IRONCAD fungerar:
Ritningsblankett Del 1/2 samt Ritningsblankett Del 2/2
När parten/sammanställningen läses in i DDM så placerar DDM attribut i olika "källor".
Dels finns de under filegenskaperna av 3D-modellen...
...eller part/sammanställningen i historieträdet under Part- och/eller Sammanställningens egenskaper...
...samt från ritningens filegenskaper:
Hur kopplar vi nu våra attribut till 2D-ritningen? Öppna upp den ritningsmallen du vill ändra. Det gör vi genom att gå till Menu>File>Open
Navigera sedan till sökvägen för dina mallar (https://www.solidmakarna.se/hjalpcenter/vart-hittar-jag-mina-2d-ritningsmallar) markera den mallen du vill öppna och tryck sedan på ok.
På denna ritningsmall vill vi exempelvis hämta ett attribut från 3D-modellen (Partnummer). Då väljer vi först textverktyget under Home- fliken och drar sedan ut vår textruta genom att hålla ned vänster musknapp:
För att ta reda på det attribut vi vill använda så växlar vi över till 3D-scenen och högerklickar på vår part och väljer Part Properties (som nämnt så kan det även vara en sammanställning och då blir det Assembly Properties). Under Name hittar vi exempelvis attributet PART_NO och det är detta vi vill ha in i vår ritningsmall.
Vi växlar nu tillbaka till 2D-ritningen och nu kan du antingen dubbelklicka på textrutan för att komma in i egenskaperna alternativt högerklicka på textrutan och välj Properties. I fältet text vill vi nu ha in vårt attribut, men för att IRONCAD skall förstå i från vilken källa som attributet skall komma ifrån så behöver vi lägga till en kodrad före vårt attribut. Eftersom detta kommer i från 3D-modellens egenskaper så lägger vi till raden $PRPPart samt behöver vi även lägga till "IC-".
Vår kod som då skall in i ritningshuvudet blir då: $PRPPart:"IC-PART_NO"
Tryck sedan på OK
Principen att lägga in andra värden är nästan identiskt ovan bortsett från vilken källa av attribut vi vill läsa i från. Om vi t.ex. nu istället vill läsa i från filegenskaperna på ritningen så kan vi först då skapa ett textfält på samma sätt som ovan men att vi byter ut källan för attributet genom att ändra lite i vår kod något. Vi vill nu då i detta fall ha skapat datum av ritningen, då kan vi nu gå in i ritningens egenskaper och leta rätt på detta värde vilket är DRAW_INITIAL_CREATE_DATE_DATE.
Nu för att få in kopplingen rätt modifierar vi vår kod nu genom att lägga till $PRPDrawing och IC-, vår kod blir då: $PRPDrawing:"IC-DRAW_INITIAL_CREATE_DATE_DATE"
Ändringslistan byggs även upp på detta sätt med attribut:
När vi är klara med våra ändringar av mallen så trycker du på Save för att spara dina ändringar i mallen.
Här kan du ladda ned ritningsmallen som vi använder som exempel i detta inlägg (sparad i v2023 av IRONCAD):
Listan nedan visar alla standard attribut som kan läggas till i en ritningsmall. Mallen kan konfigureras för att hämta attribut från 3D-scenen eller ritningens. För att infoga något av dessa attributvärden i ritningshuvudet så kan du kopiera ifrån listorna nedan:
Fler artiklar