Rulla ned för att börja läsa guiden
Bytet brukar i normala fall inte ta mer än några timmar (beroende tidsskillnad till USA), rekommenderat att ni gör bytet efter klockan 14 (svensk tid) så får ni i normala fall en ny licensfil samma dag.
Om ni vill ha temporära mjukvarulicenser (5 dagars) skicka då ett mail till oss med antalet templicenser samt till vilken version av IRONCAD till support@solidmakarna.se
När ni har fått era templicenser så gör ni en aktivering på var och en av klienterna enligt anvisningar som vi skickar med i mailet. Önskar ni inga temporära licenser så kan ni gå direkt till steg 2.
Logga in på den gamla licensservern och starta Wlmadmin.exe som ligger på:
C:\Program Files (x86)\IronCAD\IronCAD License Server\bin
Expandera Subnet Servers
Expandera sedan er server och ta en skärmdump på era licenser
Om du får upp ett felmeddelande efter att installationsprocessen är klar kan det bero på att du har ett mellanslag i ditt användarnamn i Windows. Prova att packa upp installationsfilen manuellt genom att följa nedanstående steg. Vi har skrivit hur du gör i både Windows 11 och Windows 10.
Detta gäller för Windows 11
Om sökvägen till mappen som hanterar "Mina Dokument" och "Hämtade Filer" etc innehåller ett mellanslag i ditt användarnamn (\Förnamn_mellanslag_Efternamn\) behöver du manuellt packa upp installationsfilen, annars visas ett felmeddelande vid installationen. För att packa upp kan man t.ex. använda WinRAR/WinZIP eller med fördel den lättanvända och kompakta 7-zip: https://www.7-zip.org/
Då kan du högerklicka på filen du laddat ned och välja Visa fler alternativ
Välj sedan 7-zip följt av Packa upp till "IronCAD_DCS2023SP1_SWE\
Kör sedan själva installationsfilen i den nya mappen genom att högerklicka på *.exe-filen och välja Kör som administratör:
Detta gäller för Windows 10
Om sökvägen till mappen som hanterar "Mina Dokument" och "Hämtade Filer" etc innehåller ett mellanslag i ditt användarnamn (\Förnamn_mellanslag_Efternamn\) behöver du manuellt packa upp installationsfilen, annars visas ett felmeddelande vid installationen. För att packa upp kan man t.ex. använda WinRAR/WinZIP eller med fördel den lättanvända och kompakta 7-zip: https://www.7-zip.org/
Då kan du högerklicka på filen du laddat ned och välja att packa upp den till en ny mapp som då skapas automatiskt.
Kör sedan själva installationsfilen i den nya mappen genom att högerklicka på *.exe-filen och välja Kör som administratör:
Högerklicka sedan på servernamnet och välj Remove all features, ta sedan en ny skärmdump av dessa där listan är tom.
Följ nu dessa anvisningar på den nya servern:
Vid punkt 11 ska du skicka ett mail med koder till IRONCAD. Skriv då på följande sett och bifoga skärmdumparna i mailet till support@ironcad.com cc support@solidmakarna.se:
Hi,
Can you please send me the
License File for this Sentinel RMS Server.
Serial Number: NLUS20XX-xxxxxx
Disk ID: 0x4 xxxxxxxxxxxx
Ethernet Address: 0x10 xxxxxxxxxxxx
We changed our server. Please see attatched images where the old license is removed.
Please include all old licenses in the new licensefile.
När du sedan fått din licensfil i retur så importerar du den till den nya licensservern och konfigurera sedan klienten mot den nya servern allt enligt anvisningarna ovan.